Avainsanatutkimus – oppaasi vuodelle 2024

Opi hakukoneoptimoinnin tärkeimmät periaatteet: tekninen toteutus, tekninen SEO, sivuston sisältö, sivuston sisäinen SEO, linkkistrategia ja ulkoiset tekijät eli off-page SEO.

1.7.2024By Marinella Himari

Osaisitko lonkalta sanoa, kumpaa näistä kahdesta avainsanasta haetaan enemmän: “verkkosivut yritykselle” vai “kotisivut yritykselle”?

Toista nimittäin haetaan 1600 kertaa kuukaudessa ja toista 720 kertaa kuukaudessa.

Lataa: maksuton työpohja avainsanatutkimukselle

Vaikka arvaisit tämän oikein, et mitenkään voi osua oikeaan jokaisella kerralla. Ja juuri siksi tarvitset avainsanatutkimuksen.

[Oikea vastaus on “kotisivut yritykselle”]

Avainsanatutkimus on SEO-optimoinnin ja SEM-mainonnan perusta – näin teet sen oikein

SISÄLLYSLUETTELO


Mitä avainsanatutkimus tarkoittaa?

Avainsanatutkimus aloittaa jokaisen SEO-projektin; sen avulla todennetaan, millaisia hakusanoja ja hakukyselyjä ihmiset todellisuudessa tekevät, kun he etsivät tietoa, tuotetta tai palvelua Googlesta.

Helpoimmat avainsanat voit voittaa yhdellä laadukkaalla aiheen kattavalla sisällöllä, mutta vaikeimpien avainsanojen (joiden KD% on 30+) tueksi tarvitaan SEO-sisältöstrategia, joka perustuu nimenomaan avainsanatutkimukseen.

Avainsanatutkimuksella voidaan todentaa erilaisia hakuja:

  • intentioltaan informatiivisia
  • intentioltaan myyntitapahtumaa edeltäviä
  • intentioltaan kaupallisia
  • lokaaleja eli paikallisia avainsanoja
  • maailmanlaajuisia avainsanoja
  • pitkän hännän avainsanoja
  • nieche-avainsanoja
  • brändisanoja.

Sisältötarpeistasi riippuen valitset kullekin sisällölle parhaiten haun intentiota vastaavat hakutermit.

Avainsanatutkimuksessa tutkitaan avainsanojen intentioita eli hakujen perimmäistä syystä.

Haun intention merkitys avainsanojen käytössä vuonna 2024

Hakukoneet, kuten Google, ymmärtävät entistä paremmin käyttäjien hakuhakutarkoituksia eli intentiota.

Intentiot voidaan jakaa neljään päätyyppiin:

1. INFORMATIONAL eli tietopohjaiset haut sijoittuvat ostopolun alkupäähän

  • Käyttäjät etsivät tietoa tai vastauksia kysymyksiinsä, kuten “miten leipoa pizza” tai “historia Ranskan vallankumous”.
  • Informatiiviset avainsanat ovat tärkeitä sellaisen sisällön luomisessa, joka vastaa käyttäjien tiedontarpeisiin.

Esimerkki intentioltaan informational-avainsanasta.

2. COMMERCIAL eli myyntitapahtumaa edeltävä, usein vertaileva haku

  • Kun avainsanan intentio on Commercial, se tarkoittaa, että käyttäjät vielä vertailevat tuotteita tai palveluita ennen kuin ovat valmiita ostamaan sen.
  • Näitä hakuja voivat olla “älypuhelin vertailu”, “Semrush vai Ahrefs” ja niin edelleen. Nämä avainsanat ovat tärkeitä sisältömarkkinoinnissa ja tuotekuvauksissa.

Esimerkki intentioltaan commercial-avainsanasta.

3. TRANSACTIONAL eli ostohousut jalassa!

Tällaisilla avainsanoilla asiakkaat ovat valmiita tekemään ostoksen tai muun transaktion. Hakutermi voisi esimerkiksi olla “naisten kengät verkosta”, “tilaa postipaketti” tai “osta BookBeat”. Transaktionaaliset avainsanat ovat keskeisiä konversioiden maksimoimisessa.

Transaktioita eli konversiota tuovia tapahtumia voisivat verkkosivustolla olla esimerkiksi:

  • tuotteen osto
  • koekäytön aktivointi
  • oppaan lataus
  • uutiskirjeen tilaus
  • yhteydenottopyyntö
  • webinaariin ilmoittautuminen.

Esimerkki intentioltaan commercial-avainsanasta.

4. NAVIGATIONAL eli navigaatiohaut eli brändihaut

Nämä haut sisältävät aina brändin nimen: “Iittalan sininen maljakko”, “Fiskarsin kirves” tai “Apple iPhone”.

  • Kun käyttäjät hakevat navigational-hauilla, he haluavat löytää tietyn verkkosivuston (“SEO MasterClass koulutus”) tai sivun, kuten “Facebook kirjautuminen”.

Ennen kuin paneudumme avainsanatutkimukseen, käydään vielä läpi muutama tärkeä seikka, jotka sinun on myös hyvä tietää.


Tämän takia sisältösi ei löydy hakutuloksista

1. Olet unohtanut avainsanan käytön

Yleisin virhe sille, miksi kirjoittamasi sisältösivu ei löydy Googlesta, johtuu usein siitä:

  • ettei sisällössä ole käytetty lainkaan kyseistä avainsanaa
  • ei sille rinnasteisia avainsanoja
  • eikä avainsanojen synonyymejä.

Näin ollen hakutulossivun parhaat sijoitukset menevät kilpailijoillesi.

Jotta sisältö voi indeksoitua Googlen hakutuloksiin, sinun tulee tietää, millaisia hakutermejä ihmiset käyttävät. Tämänhän kävimmekin jo läpi.

2. Sisältösi ei vastaa avainsanan intentioon

  • olet kirjoittanut sisällön avainsanalle, mutta et ole vastannut haun intentioon;
  • jos sanan intentio on infomational, ja olet kirjoittanut vain myyntipuheen, haku ja sisältö eivät täsmää.

Tämä sinun täytyy tietää

Orgaanisten kävijöiden hankkiminen Googlen hakutuloksista on muuttunut merkittävästi viime vuosien aikana, kiitos Googlen algoritmipäivitysten.

Hakukyselymme ovat tarkempia ja pidempiä kuin aiemmin (“paras julkaisualusta” vs. “paras julkaisualusta pienyrittäjän verkkosivustolle”), sillä useimmat Google-haut ovat 3–4 sanan mittaisia.

On tutkittu, että itse asiassa Googlesta tehdyistä kyselyistä (eli avainsanoista) 94,7% saa 10 tai alle hakua kuukaudessa, eikä ihme, Search Engine Landin mukaan noin 15% päivittäisistä Google-hauista on uusia, joita ei ole koskaan aiemmin haettu.

Ahrefsin avainsanatutkimus.

Tämä on avainsanatyön yleisin virhe ⛔

SEO-työn yleisin virhe on ajatella, että hakukoneoptimointi tulisi aloittaa niistä avainsanoista, jotka saavat eniten hakuja.

Sen sijaan avainsanatyö aloitetaan tarkoista pitkän hännän avainsanoiksi kutsutuista hakutermeistä, jotka saavat kuukaudessa maltillisemman määrän hakuja.

Miksi näin?

Koska nämä avainsanat on helpompi voittaa, ja ne yleensä aina mahdollistavat paremman konversion.

Mitä enemmän pitkän hännän avainsanoja voitat, sitä suuremmat todennäköisyydet sinulla on voittaa aiheen niputtava sateenvarjotermi, jota haetaan kaikkein eniten.

Harva hakee vain haulla “credit card”, joka saa kuukaudess 6000 hakua.

Ihmiset hakevat ennemmin:

  • free credit card and cvv
  • is it bad to keep credit cards by your phone
  • using credit card in japan
  • visa credit card.

Jo tämän vuoksi avainsanatutkimus tarvitaan. Emme hae geneerisillä sateenvarjotermeillä, vaan haluamme löytää juuri spesifin tuotteen tai palvelun tai vastauksen kysymykseen tai ongelmaan.

Avainsanatutkimus kannattaa aloittaa pitkän hännän avainsanoista.

Myös maltillisemman hakumäärän avainsanoilla voi olla todella korkea kilpailuaste, kuten näet alla olevasta kuvasta.

Avainsanatyön yleisin virhe on lähteä tavoittelemaan heti kaikista vaikeampia avainsanoja.

50 000 euron avainsana

Yleensä juttu on näin:

Mitä spesifimpi avainsana, sitä vähemmän hakuja, mutta sitä suurempi konversion mahdollisuus avainsanalla on

Olen 16 vuoden SEO-urani aikana päässyt optimoimaan myös sellaista avainsanaa, jonka kuukausittainen hakuvolyymi oli 20, mutta jonka vaikeusaste (Keyword Difficulty %) oli 70.

Tämä tarkoittaa, että kyseistä palvelua osasivat hakea vain tietyt ostajat, ja jos Googlesta hyvällä sisällöllä eli hyvällä sijoituksella napattu asiakas osti kyseisen palvelun, puhuttiin 50 000 euron kaupasta.

Toisin sanoen: Yleisin harhaluulo on, että optimointi tulisi aloittaa niistä avainsanoista, jotka saavat eniten hakuja. Näin on todella harvoin. Ja jotta vaikeimmat avainsanat voi voittaa, tarvitaan avainsanatutkimuksen lisäksi myös huolellisesti suunniteltu SEO-strategia.

Mikäli haluat oppia SEO-taidot niin hyvin, että voit toteuttaa ammattimaisen SEO-strategian, olet lämpimästi tervetullut Zen SEO MasterClass™ -koulutusohjelmaamme tai laajudeltaan hieman tiiviimpään SEO ContentMaster™ -koulutukseen.

Jos haluat, voit tilata SEO-strategian myös meiltä.


Miten tehdä avainsanatutkimus?

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Käydään vaihe vaiheelta läpi, miten avainsanatutkimus tehdään. Voit hyödyntää näitä vinkkejä jatkossa, kun haluat tehdä oman avainsana-analyysin.

1. Listaa omat tuotteet, palvelut ja tärkeimmät aiheet

Olet saattanut törmätä markkinointimaailmasta tuttuun “kultaiseen sääntöön”, 70–30.

  • 30% tuotteista tuo 70% myynnistä
  • 30% sisällöistä tuo 70% verkkosivuston kävijöistä.

Pohdi, mitä nämä kohdallasi ovat. Mitkä ovat ne tuotteesi ja palvelusi, jotka tuovat sinulle eniten myyntiä?

  • Haluat panostaa näiden optimointiin, sillä tällä tavoin voit kasvattaa myyntiä entisestään.

Tarkista analytiikasta (ellet jo tiedä), mitkä sisällöt tuovat sivustollesi eniten kävijöitä.

  • Tulet luomaan lisää klusterisisältöä näiden teemojen ympärille, sillä aihe on, kuten datan kautta tiedossa, haluttu.

Mutta sitäkin varten tarvitaan avainsanatutkimus.

Jatketaan siis hommia!

2. Asetu potentiaalisen asiakkaasi rooliin

Vaikka mutuilu kannattaa SEO:ssa harvoin, nyt saat tehdä sitä luvalla.

Listaa avainsanoja ja hakulauseita, joita kuvittelet potentiaalisen asiakkaan käyttävän silloin, kun hän etsii tarjoamiasi tuotteita ja palveluja ja kirjoittamiasi sisältöjä.

Jos esimerkiksi teet työksesi verkkosivuja, voisit mutuilla näin:

  • kotisivut yritykselle
  • yrityksen verkkosivut
  • yrityksen verkkokauppa
  • mikä on paras verkkokauppa-alusta
  • woocommerce vai shopify
  • ja niin edelleen.

3. Tarkista kilpailijat, jotka löytyvät Googlesta nyt

Hae Googlesta sisältöjä aiheilla, joita mutuilit.

  • Ketkä löytyvät tulosten kärjestä?
  • Millaisilla sisällöillä he löytyvät?
  • Millaisilla aiheilla he löytyvä?
  • Mitä avainsanoja huomaat heidän käyttävän sisällöissä?

Nämä tiedot saat myös avainsanaohjelmasta, mutta tällä tavoin pystyt täydentämään omaa mutu-listaasi, jonka oikeat tulokset voit tarkistaa seuraavaksi.

Tosin sitä ennen tarvitset työpohjan.

Lataa maksuton työpohja

Tämä on ensimmäinen työvaiheesi kohti tuloksia tuovaa SEO-strategiaa.

Säästä aikaa ja aloita avainsanatyö tehokkaasti valmiilla pohjalla

Valitse avainsanaohjelma

Näitä on paljon, ja siksi sinun kannattaakin lukea artikkelimme parhaista avainsanaohjelmista.

Voit kuitenkin tutustua sovelluksiin jo alla olevasta listauksesta.

Ominaisuudet
Maksuton kokeilu
Hinta alkaen
Arvostelu
Semrush
108,33$
Google Search Console
Maksuton
Mangools KW Finder
17,91€
Ahrefs
99€
Jaaxy
19$
Google
Maksuton
Google Trends
Maksuton
AlsoAsked
6,42€
Answer The Public
11€
QuestionDB
12,50$
SeedKeywords
1

Kun olet päättänyt, minkä työkalun otat käyttöösi, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen, jonka löydät lataamastasi työpohjasta.

Lataa: maksuton työpohja avainsanatutkimukselle

Syvennä SEO-taitojasi

Tilaa opintokirje ja syvennä osaamistasi entisestään.

Opi SEO

Opiskele SEO-mestariksi koulutusohjelmissamme

Tule mukaan hakukoneoptimoinnin koulutuksiin ja vie SEO-taitosi uudelle tasolle.

Valitse koulutus