Heatmap on tehokas työkalu verkkosivuston käytettävyyden ja sisällön optimointiin

Heatmapit eli lämpökartat tallentavat videomuotoon visuaalisen näkymän siitä, miten käyttäjät todellisuudessa klikkailevat painikkeita ja valikoita, vierittävät sisältöjä ja navigoivat sivustolla.

💡 Kun tiedämme, miten asiakkaat käyttävät sivustoa, pystymme paremmin konversio-optimoimaan sisältöjämme.

Sukelletaan tässä oppaassa siihen, miten heatmapit toimivat, miten voit hyödyntää niitä sisällön käytettävyydessä ja tekstisisällön järjestämisessä strategisesti.

Heatmap eli lämpökartta

Mitä punaisempi alue, sitä enemmän klikkejä. Kuten huomaat, ihmiset eivät vielä ole valmiita aktivoimaan tiliä (Sign in & Get started). Kuva: Hotjar


Lämpökartat ovat kuin digitaalinen suurennuslasi

Ei riitä, että kävijät tulevat sivustollesi; heidän on myös toimittava haluamallasi tavalla.

Lämpökartat paljastavat:

  • missä kohtaa sivustollasi käyttäjät ovat kaikkein aktiivisimpia
  • mihin heidän huomionsa kohdistuu
  • mitä he jättävät huomioimatta.

Nämä tiedot voivat liittyä:

  • tuotteen ostamiseen
  • uutiskirjeen tilaamiseen
  • nabigaation käyttämiseen
  • tai yhteydenottopyynnön jättämiseen.

Nämä tiedot auttavat sinua optimoimaan sivustosi tai verkkokauppasi siten, että se palvelee liiketoimintatavoitteitasi entistä paremmin ja tehokkaammin.

💡 Lämpökarttojen tarkoitus on visuaalisen hierarkian kehittäminen; ne auttavat tunnistamaan, mitkä elementit kiinnittävät käyttäjien huomion ensimmäisenä, jotta voit sijoittaa tärkeimmät viestit ja toiminnot näihin kohtiin. Tällä tavoin voit varmistaa, että käyttäjät näkevät olennaiset tiedot heti sivullesi saapuessaan.

Heatmappien avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä ja viedä sivustosi suorituskyvyn aivan uudelle tasolle – ja juuri tämä tieto on avainasemassa konversio-optimoinnissa ja sitä kautta koko liiketoiminnan kasvattamisessa.

💡 Pitkän sisällön jäsentely ja jaottelu on tärkeää, jotta käyttäjät eivät eksy suuren tietomäärän keskellä. Heatmapien avulla voit tunnistaa kohdat, joissa käyttäjät menettävät kiinnostuksensa, ja korjata sisällön paremmaksi. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi väliotsikoiden lisäämistä, kappaleiden lyhentämistä tai visuaalisten elementtien hyödyntämistä sisällön elävöittämiseksi.


Mitä lämpökartoilla mitataan?

Heatmapit ovat visuaalisia työkaluja, jotka näyttävät, missä kohtaa sivustoa käyttäjät viettävät eniten aikaa tai mitä painikkeita ja otsikoita kävijät klikkaavat eniten.

Voit katsoa Hotjarin esimerkin täältä.

Lämpökartoilla voidaan seurata:

  • klikkauksia
  • sivun vierityksiä
  • ja hiiren liikkeitä.

Lämpökartta

Punainen väri kuvastaa suosituinta aluetta.

Toisin sanoen:

  • Klikkaus-heatmapit näyttävät, mihin käyttäjät klikkaavat eniten.
  • Vieritys-heatmapit näyttävät, kuinka pitkälle käyttäjät vierittävät sivua.
  • Hiirenliike-heatmapit näyttävät, missä hiiren kursori liikkuu.

Näiden työkalujen avulla voidaan analysoida käyttäjien käyttäytymistä ja tehdä tietoon perustuvia päätöksiä sivuston parantamiseksi.

Täältä näet esimerkin Microsoft Clarityn dashboardista.

microsoft clarity

Heatmapien kerääminen ja analysointi

Heatmap-datan keräämiseen on saatavilla useita työkaluja, joista suosituimmat ovat HotjarMicrosoft Clarity ja Crazy Egg.

💡 Datan analysointi alkaa tunnistamalla tärkeimmät alueet, joissa käyttäjät viettävät aikaa tai klikkaavat eniten.

Tämä auttaa ymmärtämään, mitkä sivuston osat ovat toimivia ja mitkä vaativat parannusta.

Jos esimerkiksi huomaat, etteivät käyttäjät vieritä tarpeeksi alas sisältösivulla, tärkeät tiedot saattavat jäädä huomaamatta.

Tässä kohtaa haluat nostaa tärkeimmät sisällöt ja painikkeet ylemmäs sisällössä.


Aktivoi maksuton lämpökartta-työkalu

Crazy Egg tarjoaa uusille käyttäjille 30 päivän maksuttoman testiversion. Aktivoi kokeilu täältä.

Hotjar tarjoaa käyttäjilleen eri tasoisia tilejä, joista kevyin on täysin ilmainen. Aktivoi tili täällä.

Myös Microsoft Clarity tarjoaa täysin maksuttoman version. Aktivoi tili täällä.