Hakukoneoptimointi eli SEO-optimointi
Opi hakukoneoptimoinnin tärkeimmät periaatteet: tekninen toteutus, tekninen SEO, sivuston sisältö, sivuston sisäinen SEO, linkkistrategia ja ulkoiset tekijät eli off-page SEO.
Päivitetty: 6.7.2024
SEO-optimoinnin opas vuodelle 2024
Hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla SEO-huolletaan eli parannetaan jo julkaistuja sisältöjä sekä sivuston teknistä kuntoa, kasvatetaan brändin tunnettuutta ja ajatusjohtajuutta sekä verkkosivustolle saapuvan orgaanisen liikenteen määrää ja laatua, myös sivustolle toivottua konversiota.
Hakukoneoptimoinnin eli SEO-optimoinnin tarkoituksena on, että sivustosi löytyy silloin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteitasi, palveluitasi ja kirjoittamaasi sisältöä.
Vaikka avainsanat eli hakusanat ja hakulauseet ohjaavat kaikkea hakuliikennettä, Google-optimointi on paljon muutakin.
Kun puhumme optimoinnista, puhumme käytännössä kolmesta aihekokonaisuudesta, joita ovat:
- tekninen SEO eli sivuston tekninen toteutus
- sivuston sisäinen eli on-page SEO
- sivuston ulkoinen eli off-page SEO
Käymme tässä artikkelissa läpi kaikki tärkeät SEO-tekijät. Saat suositukset toimenpiteistä, joilla voit parantaa sivuston hakunäkyvyyttä.
Mikäli haluat syväsukeltaa SEO:n saloihin, olet lämpimästi tervetullut hakukoneoptimoinnin koulutuksiimme.
SISÄLLYSLUETTELO
- Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
- Miksi puhumme Google-optimoinnista?
- Sivuston rakenne
- Tekninen SEO eli sivuston tekninen optimointi
- Avainsanatyö
- On-page SEO eli sivuston sisällöllinen optimointi
Yhden minuutin aikana tehdään huimat 5,9 miljoonaa Google-hakua, ja näiden hakujen joukossa ovat myös sinun tuotteesi ja palvelusi. Tänä päivänä jo 66% kaikesta sivustolle johtavasta verkkoliikenteestä ansaitaan nimenomaan Googlesta.
Oletkin saattanut kuulla SEO-maailmasta tutun lauseen:
“Googlen toinen sivu on paras paikka piilottaa ruumis.”
Ja tämä pitää edelleen.
“Infinite Scroll” eli hakutulosten jatkuva vieritys, “doom scroll”, on tuttua etenkin sosiaalisesta mediasta. Sama metodi otettiin käyttöön lokakuussa 2021 ja tuotiin työpöydän tuloksiin vuoden 2022 lopulla. Nyt tämä tapa päätyy monien vanhentuneiden käytäntöjen joukkoon Googlen hautausmaalle.
Ja vanha yllä oleva sanonta pitää edelleen.
Tiesitkö tätä? Edes Googlen 1. sija ei saa kaikkia klikkejä
Luku on todellisuudessa jotain 22–40% välillä riippuen siitä, millaista SERP-muotoa ko. hakutulos edustaa: Rich Snippet, Blue Link, News, Kuvakaruselli, jne.
Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää löytyä TOP3-sijoilta mahdollisimman monella avainsanan variaatiolla; jos optimoit sisältöä avainsanalle “verkkosivut”, haluat varmasti hyödyntää sen rinnasteisia hakutermejä, joita esimerkiksi ovat:
- nettisivut
- kotisivut
- kotisivusto
- kotisivut yritykselle
- wordpress kotisivut
- ja niin edelleen.
Lisäksi haluat hyödyntää myös pitkän hännän nieche-avainsanoja, kuten “paras julkaisualusta pienyrittäjän verkkosivustolle”, sillä useimmat Google-haut ovat 3–4 sanan mittaisia.
Koska onhan hakukoneita muitakin:
Syy tulee tässä: Google on hakukoneiden jättiläinen, ja sen osuus maailmanlaajuisista hakukonemarkkinoista on Statistan mukaan yli 80%.
Sivuston rakenne on osa teknistä SEO:a mutta laajuudeltaan niin tärkeä, että se on eriytetty omaksi osiokseen tässä SEO-oppaassa.
Nyt voitkin pohtia, millainen on sivustosi ryhti? Mutkikas, kumara, kasaan painunut? Tällöin sivuston rakenne on todennäköisesti rikkonainen, pirstaleinen ja saavuttamaton.
Puhutaan tietenkin sivuston sisäisestä linkkirakenteesta, linkisyvyydestä, jota kutsutaan englanniksi termillä “crawling depth”.
Sivuston sisäistä linkkirakennetta voidaan parantaa monella tapaa:
- linkittämällä tärkeimmille sisältösivuille päänavigaatiosta
- linkittämällä sisällöstä toiseen tekstilinkillä
- HTML-sivukarttaa hyödyntämällä
- footeria hyödyntämällä.
Sivuston sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukoneoptimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.
404-virhekoodi on HTTP-virhe, joka kertoo, ettei haettua sisältöä löydy tai sitä ei ole olemassa. “404 sivua ei löydy” on kaikille tuttu –ja silloin niin käyttäjän kuin googlebotin matka katkeaa.
Virhekoodi voi ilmetä, kun:
- Käyttäjä on itse hakenut väärää URL-osoitetta esimerkiksi kirjoitus- tai kopiointivirheen vuoksi.
- Sivuston omistaja on poistanut sisällön, eikä sitä ole enää saatavilla.
- Sivuston omistaja on muuttanut sisällön URL-osoitetta ja unohtanut tehdä uudelleenohjauksen.
- Omistaja on konfiguroinut sivustonsa väärin niin, ettei palvelin löydä kyseistä sisältöä.
Rikkonaisten linkkien korjaaminen on hakukoneoptimoinnin perustoimenpiteitä.
Päänavigaatio on sivuston voimallisin SEO-elementti. Mitä navigaatiosta löytyy on suora indeksi googleboteille, mitkä sivuja (eli sisältöjä) itse pidät arvokkaimpina.
Se myös kertoo, mitä sivusto on ja mitä se ei ole – navi on siis myös brändielementti.
Laita silmillesi ensikertalaisen lasit; kuvittele itsesi ihmiseksi, joka ei tiedä brändistäsi ja liiketoiminnastasi mitään; mitä hän näkee, kun hän saapuu ensimmäistä kertaa sivustollesi? Mitä päänavigaatio hänelle kertoo?
Mieti ainakin näitä:
- Onko päänavigaatio selkeä?
- Onko siihen lisätty kaikki tärkeimmät sisältö- ja palvelusivut?
- Millaista kieltä olet käyttänyt;
- Palvelut → Mitkä palvelut?
- Oppaat → Mitkä oppaat?
Ei siis näin:
- Etusivu | Tarvikkeet | Vinkit | Reseptit | Kalenteri | Järvi | Meri | Joki
Vaan näin:
- Etusivu | Kalastustarvikkeet | Kalastusvinkit | Kalareseptit | Kalakalenteri | Järvikalastus | Merikalastus | Jokikalastus
Tekninen SEO on tärkeä osa sivuston toimintaa ja siten myös Google-näkyvyyttä. Hyväkään sisältö ei auta, jos kotipesä ei ole kunnossa; verkkosivuston tulee toimia moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla.
Robots.txt on tiedosto, jonka avulla voidaan estää tiettyjen sisältöjen indeksoituminen Googlen hakutuloksista. Usein tämä on tarkoituksenmukaista, mutta robots.txt-tiedostoa voi myös käyttää vahingossa väärin.
XML-sivustokartat päivittävät sivustosi tiedot Googlen hakuroboteille, ja siksi niistä saa löytyä vain SEO-näkyvyydeltään relevantteja sekä 100% toimivia (HTTP 200) URL-osoitteita.
Sivuston saavutettavuuteen liittyy erilaisia tekijöitä, jotka mahdollistavat verkkosivuston käytön kaikille tasapuolisesti.
Linkkien tulee olla erottuvia, ALT-tekstien nimettyjä sekä brändivärien saavutettavia.
- Testaa maksuttomalla työkalulla, ovat brändivärisi saavutettavia
- Testaa maksuttomalla työkalulla, miten värisokea näkee sivustosi.
Avainsanat ohjaavat kaikkea hakuliikennettä: Googlessa, YouTubessa, Instagramissa ja Google Ads -mainoksissa.
Tarkoituksenasi on selvittää, millä hakutermeillä potentiaaliset asiakkaat ja lukijat itse asiassa hakevat tietoa Googlesta.
- Lue listaus parhaista avainsanatyökaluista
- Opi, miten teet avainsanatutkimuksen (ja lataa maksuton työpohja)
On-page SEO tarkoittaa kaikkia hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, jotka voit tehdä itse oman sivuston sisäisesti.
Näihin toimenpiteisiin lukeutuvat muun muassa:
- H1–H6-tason otsikot
- SEO title
- Metakuvaus
- Sivuston sisäinen linkitys
- Kuvien ALT-nimet
- Tuplasisällön tarkistaminen
- Erilaiset SERP-tulokset.
Eri otsikot ovat eriarvoisia
- H1 (heading one) on sivun pääotsikko
- H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
- H3–H6 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä.
Väliotsikot toimivat sekä SEO-elementteinä että tahdittavat ja selkeyttävät lukukokemusta. Suosi sisällössä otsikoiden oikeaa järjestystä.
Sivun otsikko eli SEO title – tunnetaan myös nimillä Page title ja SEO-otsikko – näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Opi, miten kirjoitat tehokkaita otsikoita, jotka tuovat klikkejä.
Metakuvaus eli “meta description” on paras hissipuhe sivun sisällöstä. Googlessa näkyvä metateksti on myös paras paikka ansaita klikki – kunhan kirjoitat metakuvauksen hyvin.
SEO-kirjoittaminen eli SEO-sisällöntuotanto seuraa tiettyjä Googlen antamia laatuvaatimuksia. Näitä ovat muun muassa sisällön tuoreus, relevanttius, laatu ja sisällössä esiintyvät SEO-elementit.
Opiskele SEO-mestariksi koulutusohjelmissamme
Nämäkin saattaisivat kiinnostaa sinua