Hakukoneoptimointi eli SEO-optimointi

Opi hakukoneoptimoinnin tärkeimmät periaatteet: tekninen toteutus, tekninen SEO, sivuston sisältö, sivuston sisäinen SEO, linkkistrategia ja ulkoiset tekijät eli off-page SEO.

Päivitetty: 6.7.2024

29.6.2024By Marinella Himari

SEO-optimoinnin opas vuodelle 2024

Hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla SEO-huolletaan eli parannetaan jo julkaistuja sisältöjä sekä sivuston teknistä kuntoa, kasvatetaan brändin tunnettuutta ja ajatusjohtajuutta sekä verkkosivustolle saapuvan orgaanisen liikenteen määrää ja laatua, myös sivustolle toivottua konversiota.

Hakukoneoptimoinnin eli SEO-optimoinnin tarkoituksena on, että sivustosi löytyy silloin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteitasi, palveluitasi ja kirjoittamaasi sisältöä.

Vaikka avainsanat eli hakusanat ja hakulauseet ohjaavat kaikkea hakuliikennettä, Google-optimointi on paljon muutakin.

Kun puhumme optimoinnista, puhumme käytännössä kolmesta aihekokonaisuudesta, joita ovat:

  • tekninen SEO eli sivuston tekninen toteutus
  • sivuston sisäinen eli on-page SEO
  • sivuston ulkoinen eli off-page SEO

Käymme tässä artikkelissa läpi kaikki tärkeät SEO-tekijät. Saat suositukset toimenpiteistä, joilla voit parantaa sivuston hakunäkyvyyttä.

Mikäli haluat syväsukeltaa SEO:n saloihin, olet lämpimästi tervetullut hakukoneoptimoinnin koulutuksiimme.


SISÄLLYSLUETTELO


1. Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Yhden minuutin aikana tehdään huimat 5,9 miljoonaa Google-hakua, ja näiden hakujen joukossa ovat myös sinun tuotteesi ja palvelusi. Tänä päivänä jo 66% kaikesta sivustolle johtavasta verkkoliikenteestä ansaitaan nimenomaan Googlesta.

Oletkin saattanut kuulla SEO-maailmasta tutun lauseen:

“Googlen toinen sivu on paras paikka piilottaa ruumis.”

Ja tämä pitää edelleen.

“Infinite Scroll” eli hakutulosten jatkuva vieritys, “doom scroll”, on tuttua etenkin sosiaalisesta mediasta. Sama metodi otettiin käyttöön lokakuussa 2021 ja tuotiin työpöydän tuloksiin vuoden 2022 lopulla. Nyt tämä tapa päätyy monien vanhentuneiden käytäntöjen joukkoon Googlen hautausmaalle.

Ja vanha yllä oleva sanonta pitää edelleen.


Tiesitkö tätä? Edes Googlen 1. sija ei saa kaikkia klikkejä

SERP-tulosten klikkimäärät Googlen hakutuloksissa vaihtelevat.

Luku on todellisuudessa jotain 22–40% välillä riippuen siitä, millaista SERP-muotoa ko. hakutulos edustaa: Rich Snippet, Blue Link, News, Kuvakaruselli, jne.

Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää löytyä TOP3-sijoilta mahdollisimman monella avainsanan variaatiolla; jos optimoit sisältöä avainsanalle “verkkosivut”, haluat varmasti hyödyntää sen rinnasteisia hakutermejä, joita esimerkiksi ovat:

  • nettisivut
  • kotisivut
  • kotisivusto
  • kotisivut yritykselle
  • wordpress kotisivut
  • ja niin edelleen.

Lisäksi haluat hyödyntää myös pitkän hännän nieche-avainsanoja, kuten “paras julkaisualusta pienyrittäjän verkkosivustolle”, sillä useimmat Google-haut ovat 3–4 sanan mittaisia.


Google on maailman käytetyin hakukone.

2. Miksi puhumme juuri Google-optimoinnista?

Koska onhan hakukoneita muitakin:

Syy tulee tässä: Google on hakukoneiden jättiläinen, ja sen osuus maailmanlaajuisista hakukonemarkkinoista on Statistan mukaan yli 80%.

Statistic: Market share of leading desktop search engines worldwide from January 2015 to January 2024 | Statista
Find more statistics at Statista

3. Sivuston rakenne

Sivuston rakenne on osa teknistä SEO:a mutta laajuudeltaan niin tärkeä, että se on eriytetty omaksi osiokseen tässä SEO-oppaassa.

Nyt voitkin pohtia, millainen on sivustosi ryhti? Mutkikas, kumara, kasaan painunut? Tällöin sivuston rakenne on todennäköisesti rikkonainen, pirstaleinen ja saavuttamaton.

Puhutaan tietenkin sivuston sisäisestä linkkirakenteesta, linkisyvyydestä, jota kutsutaan englanniksi termillä “crawling depth”.

Sivuston sisäistä linkkirakennetta voidaan parantaa monella tapaa:

  • linkittämällä tärkeimmille sisältösivuille päänavigaatiosta
  • linkittämällä sisällöstä toiseen tekstilinkillä
  • HTML-sivukarttaa hyödyntämällä
  • footeria hyödyntämällä.

Pilarisivuilla rakennetaan sivuston rakennetta ja SEO-ystävällisyyttä.

3.1 Sisäinen linkitys

Sivuston sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

Suosi mallia, jossa jokainen tärkeä sisältö on maksimissaan kolmen klikin päässä.

3.2 404-virheet

404-virhekoodi on HTTP-virhe, joka kertoo, ettei haettua sisältöä löydy tai sitä ei ole olemassa. “404 sivua ei löydy” on kaikille tuttu –ja silloin niin käyttäjän kuin googlebotin matka katkeaa.

Virhekoodi voi ilmetä, kun:

  • Käyttäjä on itse hakenut väärää URL-osoitetta esimerkiksi kirjoitus- tai kopiointivirheen vuoksi.
  • Sivuston omistaja on poistanut sisällön, eikä sitä ole enää saatavilla.
  • Sivuston omistaja on muuttanut sisällön URL-osoitetta ja unohtanut tehdä uudelleenohjauksen.
  • Omistaja on konfiguroinut sivustonsa väärin niin, ettei palvelin löydä kyseistä sisältöä.

Rikkonaisten linkkien korjaaminen on hakukoneoptimoinnin perustoimenpiteitä.

3.3 Päänavigaatio

Päänavigaatio on sivuston voimallisin SEO-elementti. Mitä navigaatiosta löytyy on suora indeksi googleboteille, mitkä sivuja (eli sisältöjä) itse pidät arvokkaimpina.

Se myös kertoo, mitä sivusto on ja mitä se ei ole – navi on siis myös brändielementti.

Laita silmillesi ensikertalaisen lasit; kuvittele itsesi ihmiseksi, joka ei tiedä brändistäsi ja liiketoiminnastasi mitään; mitä hän näkee, kun hän saapuu ensimmäistä kertaa sivustollesi? Mitä päänavigaatio hänelle kertoo?

Mieti ainakin näitä:

  • Onko päänavigaatio selkeä?
  • Onko siihen lisätty kaikki tärkeimmät sisältö- ja palvelusivut?
  • Millaista kieltä olet käyttänyt;
    • Palvelut → Mitkä palvelut?
    • Oppaat → Mitkä oppaat?

Ei siis näin:

  • Etusivu | Tarvikkeet | Vinkit | Reseptit | Kalenteri | Järvi |  Meri |  Joki

Vaan näin:

  • Etusivu | Kalastustarvikkeet | Kalastusvinkit | Kalareseptit | Kalakalenteri | Järvikalastus |  Merikalastus |  Jokikalastus

4. Sivuston tekninen optimointi

Tekninen SEO on tärkeä osa sivuston toimintaa ja siten myös Google-näkyvyyttä. Hyväkään sisältö ei auta, jos kotipesä ei ole kunnossa; verkkosivuston tulee toimia moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla.

Teknisen SEO:n opas

4.1 Robots.txt

Robots.txt on tiedosto, jonka avulla voidaan estää tiettyjen sisältöjen indeksoituminen Googlen hakutuloksista. Usein tämä on tarkoituksenmukaista, mutta robots.txt-tiedostoa voi myös käyttää vahingossa väärin.

4.2 Sitemap.xml

XML-sivustokartat päivittävät sivustosi tiedot Googlen hakuroboteille, ja siksi niistä saa löytyä vain SEO-näkyvyydeltään relevantteja sekä 100% toimivia (HTTP 200) URL-osoitteita.

4.3 Sivuston saavutettavuus

Sivuston saavutettavuuteen liittyy erilaisia tekijöitä, jotka mahdollistavat verkkosivuston käytön kaikille tasapuolisesti.

Linkkien tulee olla erottuvia, ALT-tekstien nimettyjä sekä brändivärien saavutettavia.

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin ja Google Ads -mainonnan kulmakivi.

5. Avainsanatyö

Avainsanat ohjaavat kaikkea hakuliikennettä: Googlessa, YouTubessa, Instagramissa ja Google Ads -mainoksissa.

Tarkoituksenasi on selvittää, millä hakutermeillä potentiaaliset asiakkaat ja lukijat itse asiassa hakevat tietoa Googlesta.

Lista parhaista maksuttomista ja maksullisista avainsanatyökaluista.


6. On-page SEO

On-page SEO tarkoittaa kaikkia hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, jotka voit tehdä itse oman sivuston sisäisesti.

Näihin toimenpiteisiin lukeutuvat muun muassa:

6.1 H1–H6-tason otsikot

Eri otsikot ovat eriarvoisia

  • H1 (heading one) on sivun pääotsikko
  • H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
  • H3–H6 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä.

Väliotsikot toimivat sekä SEO-elementteinä että tahdittavat ja selkeyttävät lukukokemusta. Suosi sisällössä otsikoiden oikeaa järjestystä.

6.2 SEO title

Sivun otsikko eli SEO title – tunnetaan myös nimillä Page title ja SEO-otsikko – näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Opi, miten kirjoitat tehokkaita otsikoita, jotka tuovat klikkejä.

6.3 Metakuvaus

Metakuvaus eli “meta description” on paras hissipuhe sivun sisällöstä. Googlessa näkyvä metateksti on myös paras paikka ansaita klikki – kunhan kirjoitat metakuvauksen hyvin.

6.4 SEO-kirjoittaminen

SEO-kirjoittaminen eli SEO-sisällöntuotanto seuraa tiettyjä Googlen antamia laatuvaatimuksia. Näitä ovat muun muassa sisällön tuoreus, relevanttius, laatu ja sisällössä esiintyvät SEO-elementit.