404-virhesivu – mikä se on, miten se vaikuttaa SEO:on, ja miten se tulee korjata?
404-virhekoodi on HTTP-virhe, joka kertoo, ettei sivustolta haettua sisältöä löydy tai sitä ei ole olemassa. “404 sivua ei löydy” on varmati kaikille tuttu vaiva, jollon niin käyttäjän kuin googlebotin matka katkeaa.
Virhekoodi voi ilmetä, kun:
- Käyttäjä on itse hakenut väärää URL-osoitetta esimerkiksi kirjoitus- tai kopiointivirheen vuoksi.
- Sivuston omistaja on poistanut sisällön, eikä sitä ole enää saatavilla.
- Sivuston omistaja on muuttanut sisällön URL-osoitetta ja unohtanut tehdä uudelleenohjauksen.
- Omistaja on konfiguroinut sivustonsa väärin niin, ettei palvelin löydä kyseistä sisältöä.
Rikkonaisten linkkien korjaaminen on hakukoneoptimoinni perustoimenpiteitä.
Mutta miten virheet korjataan?
Entä mitä ovat Soft 404 -virheet?
Mitä 410 tarkoittaa?
Käydään tässä oppaassa läpi HTTP-koodien ero, korjausvinkit sekä se, kuinka otat kaiken ilon irti murheenkryynistä.
SISÄLLYSLUETTELO
- Mitä eri HTTP-koodit tarkoittavat?
- Statuksen testaus
- 404-virhesivun vaikutus SEO-näkyvyyteen
- Maksuton sovellus rikkonaisten linkkien tarkistukseen
- Näin annant sisällölle ensiapua
- Kustomoi oma 404-sivusi
Verrataan näitä kivijalkamyymälään:
- 200 = Lämpimästi tervetuloa! (toimiva sisältösivu, ne jotka saavat näkyä sitemapeissa)
- 301 = Olemme muuttaneet uuteen osoitteeseen (sisältö on uudelleenohjattu oikein)
- 302 = Olemme muuttaneet väliaikaisesti uuteen osoitteeseen
- 403 = VIP, sisäänpääsy vain salasanalla
- 404 = Liikettä ei ole
- Soft 404 = Tule sisään, ovi on auki, mutta kukaan ei palvele sinua! (esim. tyhjät sivut)
- 410 eli Gone = “Lopullisesti suljettu” (puoti oli täällä mutta ei enää)
- 500 = Tämä putiikki on yksi iso työmaa, etkä voi tulla sisään, koska hommat eivät toimi eikä ovesta pääse sisään, sen edessä on valtava työmaa-aita.
Voit tarkistaa minkä tahansa URL-osoitteen HTTP-tilakoodin esimerkiksi httpstatus.io‘n tarkistustyökalulla.
Kopioi ja liitä haluamasi URL sille varattuun paikkaan ja klikkaa “Check status”.
Jos saat vihreän HTTP 200 -koodin, tiedät, että URL toimii moitteetta.
Kuten tätä mittelöä englanniksi kutsutaan.
“Pehmeä” 404-virhe ei oikeastaan ole 404-virhe. Selaimen yritykset ladata tietty URL-osoite eivät vain saaneet palautettua 404 HTTP-tilakoodia vaan jonkin muun, sillä vaihtoehtojahan on paljon.
Jotta sisältö voi indeksoitua hakutuloksiin, hakubottien pitää ensin pystyä tutkimaan kyseinen sisältö.
- Jos hakubotti törmää virheeseen, botti myös ymmärtää, ettei sisältöä ja sen sivua ole olemassa.
- Tästä johtuen hakubotti ei halua indeksoida kyseistä sisältöä, eli sitä ei löydy Googlen hakutuloksista.
Virhesivut voivat myös rajoittaa sivustosi yleisnäkyvyyttä hakutuloksissa.
- Koska hakubotit eivät pysty indeksoimaan 404-virhesivuja, nämä sivut eivät voi nousta Googleen.
- Samoin jos sisällöt ovat jo nousseet tuloksiin, niiden näkyvyys todennäköisesti laskee tai romahtaa kokonaan.
Osuvasti nimetty Dead Link Checker on selaimessa toimiva ohjelma, jolla voit tarkistaa sivustoltasi löytyvät rikkonaiset linkit.
Maksuttomalla versiolla voit tarkistaa jopa 2000 linkkiä yhdellä kertaa:
- täytä domain-nimesi sille varattuun kohtaan
- pidä “whole website” aktiivisena
- klikkaa “check”.
Tällä tavoin löydät helposti mahdolliset oman sivustosi sisäiset rikkonaiset linkit, jotka voit korjata eli SEO-huoltaa.
Jos huomaat, että on tapahtunut virhe, eli olet vahingossa poistanut sisällön tai muokannut sen URL-osoitetta, toimi näin:
- ohjaa rikkonainen URL osoittamaan mahdollisimman samankaltaiselle sisältösivulle
- käytä uudelleenohjauksen koodina 302-käskyä, joka on väliaikainen
- näin kävijät eivät päädy tyhjälle sivulle
- jos tiedät heti, mikä on oikea sisältö, eli mihin rikkonainen linkki tulee ohjata, käytä pysyvää 301-ohjausta.
Voit siis miettiä ensin rauhassa, teetkö rikkonaisesta URL-osoitteesta väliaikaisen 302-ohjauksen, vai tiedäkö jo, mihin sen haluat ohjata pysyvällä 301-ohjauksella.
Muista tämä:
- 302 on “temporary redirect” eli väliaikainen uudelleenohjaus, jonka muuttaminen on helppoa
- kerran tehty 301-ohjaus eli “permanent redirect”, pysyvä uudellenohjaus, voi olla tuskallista saada purettua.
🟢 Joka tapauksessa haluat sivustollesi mukautetun 404-sivun, johon paneudumme seuraavaksi.
“Sivua ei löydy”.
Hyvin usein tyhjän tuloksen palauttava sivu näyttää samalta kuin yllä.
Ja onhan se vähän tylsä.
Mutta mitä sanot näistä esimerkeistä?
Spotify ja Pantone ovat tehneet hauskat virhesivut, mutta huomaatko jo, miten niitä voisi parantaa?
Puhutaan tietenkin sisäisistä linkeistä, jotka jo ovatkin sinulle tuttuja. Kävimme niitä läpi aiemmin.
Kun kustomoit omaa 404-sivuasi, mieti, miten parantaisit sitä:
- lisäisitkö linkkejä uusimpiin artikkeleihin?
- tai parhaiten myyviin tuotteisiin?
- ehkä mahdollistat hakutoiminnon?
Jos kaipaat inspiraatiota, lue esimerkiksi Webflown kooste parhaista 404-sivuista. Löydät lisää ideoita, kun haet googlesta “best 404 pages”.
404-sivu on ainoa sivu, joka optimoidaan vain ihmistä varten
Jo vuosia (kymmeniä) SEO-maailmassa kiertänyt sanonta “404-sivu on ainoa sivu, joka optimoidaan vain ihmiselle” pitää edelleen paikkansa.
Ajattele sitä parhaana mahdollisena vaihtoehtona sille, ettei käyttäjä löytänyt etsimäänsä.
Tässä esimerkki siitä, millaisen 404-sivun me olemme tehneet; olemme kertoneet, miten korjaat 404-virheet sekä muokanneet ulkoasusta sievemmän kuin vain sen perinteisen valkoisen oletuspohjan.
🙂
Nälkä kasvoi syödessä?
Tästä artikkelista löydät lisää vinkkejä oman verkkosivuston optimoiniin.
Nämäkin saattaisivat kiinnostaa sinua