Sivuston sisäinen linkitys

Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia googlebottien silmissä.

Päivitetty: 5.7.2024

29.6.2024By Marinella Himari

Miksi sisäiset linkit ovat tärkeitä?

Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia; sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin sekä rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

Suosi mallia, jossa jokaisella sisältösivulla on vähintään neljä (4) oman sivuston sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin.

Linkkejä voi olla enemmänkin: niiden tulee kuitenkin liittyä aiheeseen.

Älä myöskään linkitä ainoastaan etusivulle tai yhteen ja samaan sisältöön: linkki on aina lupaus, ja sen pitää tarjota klikin arvoista sisältöä.

Näin rakennat tehokkaasti sivuston auktoriteettia ja käytettävyyttä:

  • hakubotit pääsevät crawlaamaan sivustosi
  • ja lukijat jatkamaan aiheittesi parissa.

Linkitä etusivulta ja navigaatiosta tärkeimmille sisältösivuille

Vaikka etusivua ei optimoida, hakukoneet pitävät sitä sivuston tärkeimpänä yksittäisenä sisältösivuna.

Linkittämällä etusivulta muille sisältösivuille kerrot hakukoneille näiden sisältösivujen tärkeydestä.

Suosi mallia, jossa sivuston sisäinen linkitys rajoittuu maksimissaan kolmen klikin päähän.

Pidä tärkeimmät sisällöt maksimissaan kolmen klikin päässä

Tällä tavoin voit olla varma, että Googlen spiderit myös pystyvät crawlaamaan eli tutkimaan ne.

Neljän klikin päässä ja syvemmällä sijaitsevat sisällöt jäävät siis auttamatta pois spiderin työajasta.


Jos sisältö ei tahdo indeksoitua Googleen..

Ja tiedät, että se on alle kolmen klikin päässä, voit tässä tilanteessa kokeilla lisätä etusivulle linkin kyseiseen sisältöön.

Pidä linkki etusivulla vähintään pari kuukautta tai niin kauan, kunnes sisältö indeksoituu hakutuloksiin. Yleensä tämä toimii, mutta jos ei, kyseessä voi olla haastavampi indeksointivirhe.

Sinun on myös hyvä tarkistaa, että olet kirjoittanut SEO-sisällön parhaiden käytäntöjen mukaan (artikkelista voit ladata käyttöösi maksuttoman mallipohjan).

Kuolleella sivulla tarkoitetaan sisältösivua, jolta ei johda yhtään linkkiä ulos.

Korjaa orvot ja kuolleet sivut

Mitä kuollut sivu tarkoittaa?

Kuollut sivu tarkoittaa sisältöä, josta ei johda yhtään linkkiä ulos.

Tässä tapauksessa et ole linkittänyt sisällöstä oman sivuston sisäisesti etkä ulos. Kuolleelta sivulta ei siis pääse eteenpäin, ei kävijä eikä hakubotti.

Sirpaleisessa sivustorakenteessa sisällöt eivät linkitä keskenään.

Mitä orpo sivu tarkoittaa?

Orvolla sivulla tarkoitetaan sivua, jolle ei johda yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.

Hyvin usein käy niin, että julkaisemme innoissamme uuden hyvän tekstin, jolle myös toivomme näkyvyyttä. Jos kuitenkin unohdamme linkittää uuteen sisältöön oman sivuston sisäisesti (eli muilta samaa teemaa käsitteleviltä sivuilta), kerromme hakuroboteille, ettei sisältö itse asiassa ole kovin tärkeä.

Aina, kun julkaiset uuden sisällön, varmista, että linkität siihen oman sivuston sisäisesti.


Opiskele lisää:

Mikäli haluat kehittää SEO-taitojasi entisestään, olet lämpimästi tervetullut hakukoneoptimoinnin koulutuksiimme.


Syvennä SEO-taitojasi

Tilaa opintokirje ja syvennä osaamistasi entisestään.

Opi SEO

Opiskele SEO-mestariksi koulutusohjelmissamme

Tule mukaan hakukoneoptimoinnin koulutuksiin ja vie SEO-taitosi uudelle tasolle.

Valitse koulutus