Sivun otsikko eli SEO title näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Opi, miten kirjoitat tehokkaita otsikoita, jotka tuovat klikkejä.
SEO title eli Page title on hakutuloksissa metakuvauksen yllä näkyvä sininen SEO-otsikko, jolla on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. SEO-otsikon tulisi aina sisältää sisällölle allokoitu pääavainsana ja mieluiten myös sen rinnasteinen avainsana.
Käytän itse todella paljon aikaa SEO-otsikoiden hienosäätämiseen, sillä hyvin kirjoitettuna ne voivat vaikuttaa suuresti CTA-prosenttiin (click-through-rate) eli siihen, kuinka moni lopulta klikkaa sisällön pariin hakutuloksesta.
SEO title kertoo sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä sisältösivulla puhutaan. Mikäli titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei välttämättä nouse toivotulle sijalle.
SEO titlellä on kaksi tehtävää:
Kysymyksellä varustetut SEO titlet keräävät järjestäen korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”. Ja siksi niitä kannattaa hyödyntää.
SEO title tulee aina määrittää käsin niille sisällöille, joille tavoitellaan näkyvyyttä.
Canonical-sisältöjen eli toisille sisällöille kanonikalisten sisältöjen SEO titlejä ei kuitenkaan tarvitse optimoida; canonical-ohjauksella on jo määritetty se sisältö, joka kyseisellä avainsanalla saa löytyä.
Metakuvaus eli “meta description” on paras hissipuhe sivun sisällöstä. Googlessa näkyvä metateksti on myös paras paikka ansaita klikki – kunhan kirjoitat metakuvauksen hyvin.