SEO » SEO title
SEO title eli Page title
Sivun otsikko eli SEO title näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Opi, miten kirjoitat tehokkaita otsikoita, jotka tuovat klikkejä.
Mikä avainsana on ja miten sitä käytetään SEO:ssa vuonna 2024?
SEO title eli Page title on hakutuloksissa metakuvauksen yllä näkyvä sininen SEO-otsikko, jolla on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. SEO-otsikon tulisi aina sisältää sisällölle allokoitu pääavainsana ja mieluiten myös sen rinnasteinen avainsana.
Käytän itse todella paljon aikaa SEO-otsikoiden hienosäätämiseen, sillä hyvin kirjoitettuna ne voivat vaikuttaa suuresti CTA-prosenttiin (click-through-rate) eli siihen, kuinka moni lopulta klikkaa sisällön pariin hakutuloksesta.
SEO title kertoo sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä sisältösivulla puhutaan. Mikäli titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei välttämättä nouse toivotulle sijalle.
SEO titlellä on kaksi tehtävää:
- Kiinnittää lukijan huomio hakutulossivulla.
- Sisältää valittu avainsana sekä mielellään rinnasteinen avainsana.
Hyödynnä kysymysmuotoisia SEO-otsikoita
Kysymyksellä varustetut SEO titlet keräävät järjestäen korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”. Ja siksi niitä kannattaa hyödyntää.
SEO title tulee aina määrittää käsin niille sisällöille, joille tavoitellaan näkyvyyttä.
Canonical-sisältöjen eli toisille sisällöille kanonikalisten sisältöjen SEO titlejä ei kuitenkaan tarvitse optimoida; canonical-ohjauksella on jo määritetty se sisältö, joka kyseisellä avainsanalla saa löytyä.
Näin kirjoitat hyvän SEO titlen
- Suosituspituus: maksimissaan 60 merkkiä välilyönteineen.
- Se, kuinka paljon titlestä näkyy käyttäjälle, riippuu päätelaitteen pikselikoosta;
- pienemmällä puhelimella otsikosta voi näkyä vähemmän kirjaimia.
- Tämän vuoksi “pihvi” kannattaa aina sijoittaa SEO titlen alkuun.
- Titlessä kannattaa hyödyntää pääavainsanan lisäksi myös rinnasteista avainsanaa.
- Pitkällä ajatusviivalla (–) tai pystyviivalla (|) erotettua brändinimeä ei enää tarvitse lisätä, se näkyy nykyisin domainin yläpuolella.
- Merkkimäärä kannattaa siis käyttää SEO titlen optimointiin, ei brändinimen viljelyyn, koska se näkyy nykyisin URL-osoitteen yläpuolella.
Muista optimoida myös metakuvaus
Metakuvaus eli “meta description” on paras hissipuhe sivun sisällöstä. Googlessa näkyvä metateksti on myös paras paikka ansaita klikki – kunhan kirjoitat metakuvauksen hyvin.
- Opi, miten kirjoitat klikkejä tuovia metakuvauksia
- Mikäli haluat kehittää SEO-taitojasi entisestään, olet lämpimästi tervetullut hakukoneoptimoinnin koulutuksiimme
Syvennä SEO-taitojasi
Tilaa opintokirje ja syvennä osaamistasi entisestään.
Kiitos, saat meiltä pian postia. 💌🎓
Opi SEO
Opiskele SEO-mestariksi koulutusohjelmissamme
Tule mukaan hakukoneoptimoinnin koulutuksiin ja vie SEO-taitosi uudelle tasolle.