Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi eli tekninen SEO käsittää laajan kirjon erilaisia toimenpiteitä ja elementtejä, jotka yhdessä vaikuttavat sivuston toiminnallisuuteen ja lopulta sisältöjen indeksoitumiseen hakutuloksiin asti.

Päivitetty: 2.7.2024

29.6.2024By Marinella Himari

Tekninen hakukoneoptimointi on kuin sivustosi digitaalinen arkkitehti

Hyväkään sisältö ei auta, jos kotipesä ei ole kunnossa; sivuston tulee toimia moitteetta kaikilla päätelaitteilla.

Teknisen SEO:n perusteet voi hallita kuka tahansa, myös sinä, kunhan seuraat tämän oppaan ohjeita vuodelle 2024. Jos kuitenkin tarvitset syväanalyysin sivustosi teknisestä kunnosta, ja haluat opiskella SEO-taitoja tuonnempana, voit aina tilata sivuston auditoinnin kauttamme.

Hakukoneoptimointi (SEO) koostuu kolmesta osa-alueesta:

  • sivuston sisäisestä eli on-page SEO:sta
  • sivuston ulkoisesta eli off-page SEO:sta
  • teknisestä SEO:sta, jota käsittelemme tässä artikkelissa.

Kantaako sivustosi teknistä SEO-velkaa?

Tekninen SEO on yksi hakukoneoptimoinnin tärkeä osa-alue. Sen avulla varmistetaan, että verkkosivusto täyttää Googlen antamat tekniset vaatimukset.

⚠️ Mikäli sivustolle ei ole koskaan tai pitkään aikaan tehty sivuston auditointia, on mahdollista, että sivustolle on kertynyt ajan saatossa paljon korjattavaa. Tätä kutsutaan tekniseksi velaksi; mitä suuremmaksi velka kasvaa, sitä enemmän työtunteja tarvitaan haasteiden ja ongelmien korjaamiseen.

Jos tekninen SEO laiminlyödään, on vaarana, että sivusto lakkaa toimimasta, jolloin mahdollisesti aiemmin ansaittu SEO-näkyvyys menetetään.

Kun varmistat, että olet huolehtinut tässä artikkelissa mainitut toimenpiteet kuntoon, voit luottavaisin mielin jatkaa ja/tai aloittaa SEO-sisältöjen optimoinnin.

Teknisen SEO:n tarkoituksena on todentaa sivuston toimiminen moitteetta kaikilla päätelaitteilla.

1. Sivuston turvallisuus: SSL-suojaus

SSL-salaus suojaa liikenteen 1) sivustolla käytetyn palvelimen ja 2) kävijän selaimen välillä, mikä parantaa verkkosivujen tietoturvaa. Onneksi suurin osa nykyisistä julkaisujärjestelmistä tukee SSL-salausta automaattisesti.

Mutta mistä tiedän, onko sivustoni turvallinen?

Jos sivustosi URL-osoitteen alku on mallia https://, sivustosi suojaus on kunnossa. Chrome-selaimessa voit klikata URL-osoitteen edessä olevaa pyöreää ikonia (kuvassa vihreä pallukka), josta aukeava alasvetovalikko kertoo sivuston nykytilanteen.

Näin tarkistat, onko sivustosi SSL-suojattu.

2. Sivuston rakenne

Millainen on sivustosi ryhti? Mutkikas, kumara, kasaan painunut? Tällöin sivuston rakenne on todennäköisesti rikkonainen, pirstaleinen ja saavuttamaton.

Puhutaan tietenkin sivuston sisäisestä linkkirakenteesta, linkisyvyydestä, jota kutsutaan englanniksi termillä “crawling depth”.

Sivuston sisäistä linkkirakennetta voidaan parantaa monella tapaa:

  • linkittämällä tärkeimmille sisältösivuille päänavigaatiosta
  • linkittämällä sisällöstä toiseen tekstilinkillä
  • HTML-sivukarttaa hyödyntämällä
  • footeria hyödyntämällä.

2.1 Muista kolmen klikin sääntö

Suosi mallia, jossa jokainen SEO-näkyvyyttä tavoitteleva sisältö on maksimissaan kolmen (3) klikin päässä eli kolmella klikillä tavoitettava.

Voit tarkistaa sivustosi linkkisyvyyden Screaming Frogilla, jonka maksuttomalla versiolla voit crawlata 500 sisältösivua.

Teknisen SEO:n apuna kannattaa käyttää Screaming Frog -työkalua.

2.2 Varmista, että URL-osoitteet ovat optimoitavissa

  • https://domain.fi/p1234
  • https://domain.fi/parhaat-alypuhelimet-2024
  • https://domain.fi/kategoria1/alakategoria1
  • https://domain.fi/digitaalinen-markkinointi
  • https://domain.fi/parhaat-alypuhelimet
  • https://domain.fi/miesten-kengat/miesten-juhlakengat

Sisällön ajankohtaisuus on hakukoneoptimoinnin keskeisiä tekijöitä.

Toisin sanoen, URL-osoitteen sisältämä vuosiluku voi olla kaksiteräinen miekka:

  • Se voi aluksi parantaa sisällön näkyvyyttä, mutta kääntyy ajan kuluessa itseään vastaan.
  • Kun vuosi vaihtuu, hakukoneet ja käyttäjät saattavat pitää sisältöä vanhentuneena, vaikka se olisi edelleen pätevää ja hyödyllistä.
  • Käytä vuosilukuja vain silloin, kun se on perusteltua: https://seomasterclass.fi/algoritmi-tietovuoto-05-2024/

Vuosilukujen käyttäminen URLissa voi johtaa siihen, että sisältö menettää arvokkaan sijoituksensa. Keskity luomaan ajatonta ja laadukasta sisältöä, joka säilyttää arvonsa ja tuoreutensa pitkään.

Varmista myös, että URL-osoitteet ovat saavutettavia, eivät esimerkiksi numeraalisia, sillä hakukoneoptimoinnissa on tärkeää, että sisällytät URL-osoitteen sisällölle validin avainsanan.

2.3 Murupolku eli "breadcrumps"

Murupolku on linkkipolku, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneille sivuston rakenteen.

Murupolku voi esimerkiksi näyttää tältä:

  • Etusivu » Palvelut » Verkkosivut yritykselle
  • Etusivu » Tuotekategoria » Tietty tuote

Vaikka suurin osa käyttäjistä hyödyntää tänä päivänä “swipe back” eli sipaisu-komentoa mobiililla selatessa, murupolku on yleensä ainoa navigaatio, joka näkyy suoraan mobiilinäkymässä.

Jos ajatellaan, että kävijä laskeutuu tietylle sisältösivulle Googlesta, eikä kyseisellä sisältösivulla ole murupolkua, mistä kävijä tietää, missä kohtaa sivustoa hän on?


3. Robots.txt on pieni mutta tärkeä tiedosto

Ja vuonna 2024 jo 30-vuotias!

Robots.txt on tiedosto, jonka avulla hakurobottien vierailu voidaan estää tietyillä sivuilla tai sivuston osa-alueilla. Tällä tavoin säästetään crawling-budjettia, jotta hakubotit käyttävät aikansa oikeasti hyödyllisten sisältöjen tutkimiseen ja indeksoimiseen.


4. XML-sivustokartta

XML-sivustokartta eli sitemap auttaa hakukoneita indeksoimaan verkkosivustosi sivut nopeammin ja tehokkaammin. Sitemap tarjoaa hakukoneille selkeän luettelon kaikista sivuista, jotka ne saavat nähdä ja löytää.

Sitemappien avulla seurataan sisältöjen päivittymistä ja virheitä. Niiden avulla voidaan myös priorisoida tärkeimmät sisällöt.


5. Linkkisyvyys eli Crawling Depth

Sivuston rakenteella on kriittinen merkitys sivuston käytettävyydelle ja siten myös sisältöjen löydettävyydelle; mitä syvemmälle sivuston arkkitehtuurissa eli puurakenteessa sisällöt painuvat, sitä vähempiarvoiseksi hakurobotit lukevat ne.

Nosta tärkeimmät sisällöt päänavigaatioon ja maksimissaan kolmen klikin päähän.


6. Uudelleenohjaukset

Kohtaat väistämättä tilanteita, joissa URL-osoite muuttuu. Tällöin sinun tulee tehdä uudelleenohjaus, jota ilman kävijä päätyy 404-sivulle.

Uudelleenohjauksia on olemassa kahta mallia:

  • 301 on pysyvä uudelleenohjaus (permanent redirect), jota käytetään, kun vanha URL halutaan ohjata uuteen URLiin lopullisesti.
  • 302 on väliaikainen uudelleenohjaus, joka ei kerrytä “SEO-pisteitä”, eli se on vain hetkellinen ohjaus toiseen URL-osoitteeseen.

Mutta muista tämä:

Jos päätät muuttaa URL:in A ohjaamaan URL:iin B, ja jos ensi vuonna haluat uudelleen päivittää URLia, tässä tapauksessa sinun tulee ohjata myös URL-A URLiin C.

Samoin jos sivustollasi on käytössä sekä vanha ja suojaamaton http:// ja suojattu versio https://, voit saada virheilmoituksen, jos ohjaat http → https tai toisinpäin.


7. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus on yksi  Googlen näkyvyystekijöistä, joita kutsutaan yhteisnimellä “ranking factor”. Suositus on, että sivusto latautuu alle kahdessa sekunnissa. Suurin yksittäinen ongelma sivuston hitaaseen latautumiseen ovat liian suuret kuvat, joten muista aina optimoida kuvat verkkomuotoon.

Sivuston latausaikaa nopeuttaaksesi:

  • Optimoi kuvat eli varmista, että kuvat on julkaistu next generation -muodossa (.webp)
  • Pidä kuvat maksimissaan 150–200 kb kokoisina.
  • Pakkaa CSS, HTML ja JS-koodi.
  • Minimoi turhat uudelleen­ohjaukset, sillä jokainen uudelleen­ohjaus synnyttää ylimääräisen HTTP-kyselyn, joka puolestaan pidentää latausaikaa.
  • Hyödynnä selaimen välimuistitusta
    • WP Rocket tai Super Cache ajavat tämän asian.
  • Myös palvelimen nopea vastausaika vaikuttaa sivujen lataamisaikaan, eli varmista, että käytössäsi on tarpeeksi tehokas palvelin.

Tarjolla on myös hyviä ilmaisia työkaluja sivuston nopeuden testaamiseen:

Sivuston nopeus mobiilissa on yksi teknisen SEO:n osa-alueista.

Mobiilikäytettävyys

Hitwisen tutkimuksen mukaan lähes 60% kaikista maailman hauista tehdään mobiililaitteilla – ja siksi mobiilikäytettävyys on yksi tärkeimmistä Googlen näkyvyystekijöistä.

AMP-sivujen eli verkkosivustojen erillisten mobiiliversioiden sijaan kannattaa panostaa siihen, että sivusto toimii moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, oli sen näyttöresoluutio mikä tahansa: läppäri, puhelin, tabletti.