
Yrityksen verkkosivut ovat kaiken tiedon, digimarkkinoinnin ja oman liiketoiminnan sydän.
Niiden tarkoituksena on olla näyttävät, toimivat ja turvalliset, myyvät ja sisällöltään laadukkaat sekä ennen kaikkea hakukoneista löydettävät.
Tästä oppaasta löydät vinkkejä omien verkkosivujen SEO-huoltamiseen ja korjaamiseen.
Optimoinnin iloa!
1. Kirjoita kirja paperille, älä verkkosivuille
Yhteen pötköön kirjoitettu teksti on t u s k a i s t a lukea.
Ja siksi kukaan ei lue sitä.
Hyödynnä näitä vinkkejä sisällön muotoilussa:
- Pidä tekstikappaleet maksimissaan kolmen virkkeen pituisina
- Uskalla hyödyntää yhden lauseen kappaleita
- Varmista, että linkkien värit ovat tarpeeksi näkyviä ja saavutettavia
- Käytä H2- ja H3-tason väliotsikoita
- Käytä bullet-listauksia (googlebotit rakastavat listoja!)
2. Miten värisokea näkee verkkosivustosi värit?
Noin 8 % miehistä ja 0,5 % naisista on värisokeita.
Jos et ole värisokea, näet yllä olevan kuvan oikeassa reunassa sisältöjmme siten, kuten ne olemme sivustolle tallentaneet: violetin, keltaisen, punaisen, sinisen ja vaaleanvihreän sävyissä.
Värisokea näkee sivuston kuitenkin aina toisella tavalla, ja tästä näet esimerkin yllä olevan kuvan oikeassa reunassa.
Samat kuvat ovat aivan eri värisiä.
3. "Lue lisää" on laiska
CTA eli call-to-action tarkoittaa linkillä varustettua kehotetta, kuten verkkosivustolla esiintyvää visuaalista painiketta tai perinteisempää tekstilinkkiä.
Painike voi esimerkiksi näyttää tältä:
- Liian usein CTA:t kirjoitetaan siten, kuten on totuttu: “Lue lisää” ja”Klikkaa tästä” ovat varmasti niitä tavanomaisimpia esimerkkejä.
- Voit unohtaa näiden kehotteiden käytön jatkossa (elleivät ne todella ole perusteltuja) – käytä sen sijaan mielikuvitusta, jonka avulla voit parantaa klikkiprosenttia.
CTA:t tulisi aina optimoida mahdollisimman hyvin niin käyttäjiä kuin hakukoneita varten.
4. Ilmastoystävälliset verkkosivut: 7 vinkkiä
Auditoin viisi (5) ilmastoaiheesta julkaisevaa verkkosivustoa.
Niistä vain yksi läpäisi Green Web -testin.
Yhdellä esimerkkisivustoista tiedostojen pakkaaminen voisi vähentää sivuston päästöjä 25–50%.
- PDF-tiedostot kuormittavat sivuston latausaikaa.
- Ne eivät ole SEO-ystävällisiä eivätkä ne ole näkörajoitteisille saavutettavia.
5. Ovatko brändivärisi saavutettavia?
Eli erottuvatko buttonit, värit, kontrastit ja linkit tarpeeksi?
Tämä on eri asia, kuin mitä värisokean tapauksessa.
Myös normaalin näkökyvyn omaavilla ihmisillä voi olla suuria haasteita nähdä käyttämäsi värit niiden kontrastien vuoksi.
6. Älä johda käyttäjiä harhaan: kustomoi 404-sivu
404-virhekoodi on HTTP-virhe, joka kertoo, ettei haettua sisältöä löydy tai sitä ei ole olemassa. “404 sivua ei löydy” on kaikille tuttu –ja silloin niin käyttäjän kuin googlebotin matka katkeaa.
Virhekoodi voi ilmetä, kun:
- Käyttäjä on itse hakenut väärää URL-osoitetta esimerkiksi kirjoitus- tai kopiointivirheen vuoksi.
- Sivuston omistaja on poistanut sisällön, eikä sitä ole enää saatavilla.
- Sivuston omistaja on muuttanut sisällön URL-osoitetta ja unohtanut tehdä uudelleenohjauksen.
- Omistaja on konfiguroinut sivustonsa väärin niin, ettei palvelin löydä kyseistä sisältöä.
Tämän haluat tietää: