Artikkelit » SEO

Haluaisitko aloittaa SEO-työn itsenäisesti? Hyödynnä näitä vinkkejä!

1. Google Search Console

Google Search Console on maksuton verkkosovellus, jota käytetään jokaisessa ammattimaisessa SEO-projektissa.

GSC:n avulla voit muun muassa:

  • tarkistaa mahdolliset indeksointivirheet
  • lähettää sivustokartat
  • tarkistaa sivukokemusten pisteet
  • nähdä, mitkä avainsanat tuovat sivustolle eniten liikennettä
  • tarkistaa kyselyt ja niiltä puuttuvat sisällöt
  • ja paljon, paljon muuta!
Google Search Console on maksuton SEO-työkalu.

2.Yoast SEO tai AIOSEO

Mikäli sivustosi on rakennettu WordPressillä, ota käyttöön Yoast SEO tai AIOSEO (mutta vain toinen, ne eivät toimi yhdessä).

Lisäosien avulla voit muun muassa:

  • määrittää SEO titlen
  • määrittää meta-kuvauksen
  • päivittää robots.txt-tiedostoa
  • hyödyntää noindex-tagia
  • kertoa sisällön canonical-osoitteen
  • ottaa käyttöön schema-tietoja
  • ja paljon muuta!

3. Imagify-kuvanpakkaus

Yleisin ongelma verkkosivuston hitauteen ovat liian suuret ja/tai väärään formaattiin tallennetut kuvat.

Imagifyn avulla voit pakata kuvat automaattisesti valitsemallasi tasolla.

Voit aloittaa SEO-työn Semrushin maksuttomalla työkalulla.

4. Semrush

Ennen kuin alat optimoida sisältöjä, sinun tulee tietää, mille avainsanoille ja niiden rinnasteisille versioille sisällön SEO-huollat tai kirjoitat.

Ammattikäyttöön tarkoitetusta Semrushista on saatavilla ilmaisversio, jolla voit tehdä 10 avainsanahakua päivässä käyttämällä joko Keyword Magic Tool -työkalua tai Keyword Overview -katsausta.

Sovellusta on myös mahdollista testata ilmaiseksi 14 päivän ajan.

Kun tiedät, mitä avainsanaa ja sen synonyymejä haluat käyttää optimoitavassa sisällössä..

5. Varmista, että avainsana löytyy..

Sisällön URL-osoitteesta sekä sisällön ensimmäisten 150 sanan sisältä; joko ingressistä tai ensimmäisestä tekstikappaleesta.

Avainsanaa ja sille rinnasteisia synonyymejä tulee hyödyntää myös:

  • H1-pääotsikossa
  • SEO titlessä
  • meta-kuvauksessa
  • H2- ja H3-tason väliotsikoissa
  • kuvien ALT-nimissä

6. Hyödynnä kysymysmuotoa SEO titlessä

Kysymyksellä varustetut SEO titlet tuovat paremman klikkiprosentin (CTR, click-through-rate). Jos mahdollista, käännä SEO title kysymyksen muotoon, kuten Adobe on tehnyt alla olevassa kuvassa (What is digital marketing? A complete guide).

7. Muista, että meta-kuvaus on paras hissipuheesi

SEO titlen alla Googlen hakutuloksissa näkyvän meta-kuvauksen tulisi aina olla paras mahdollinen hissipuhe kyseisen sivun sisällöstä.

Esimerkki Forbesin meta-kuvauksesta.

8. Pidä URL-osoitteet ikivihreinä

Suosi avainsanan perusmuotoa, äläkä koskaan laita vuosilukua URL-osoitteeseen; muuten sisältö vanhentuu.

Jos haluat hyödyntää vuosilukuja, käytä niitä SEO titleissä, koska niitä voit aina päivittää.

Vuosilukua käytetään URLissa vain hyvin harvoin ja hyvin tietoisesti – esimerkiksi silloin, jos haluat kirjoittaa Googlen vuoden 2024 huhtikuun nimenomaisesta algoritmipäivityksestä.

Hyvä URL-osoite on esimerkiksi mallia:

  • domain.fi/sivu
  • domain.fi/sivu/alasivu
  • domain.fi/kategoria
  • domain.fi/kategoria/tuote

Mutta se ei saa olla tällainen:

  • domain.fi/p1234
  • domain.fi/kpaog203q

9. Hyödynnä sivuston sisäisiä linkkejä

Niiden avulla rakennat sivuston auktoriteettia sekä miellytät googlebotteja ja käyttäijä.

Muista etenkin tämä: sivustolla ei saa olla orpoja sivuja.

Orpo sivu on sisältö, johon ei johda yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä; aina, kun julkaiset uuden sisällön, varmista, että linkität siihen jostain jo julkaistusta sisällöstä.

Optimoinnin iloa!

Tule mukaan koulutuksiin