Artikkelit » VERKKOSIVUT

1. Älä oleta, että kaikki tuntevat sinut

Elevating Excellence Together

??

Empowering Champions with Cutting-Edge Solutions

???

Meillä kaikilla on sloganimme, rakkaat lapsemme, mielilauseemme.

Asiakas, joka saapuu sivustollenne ensi kertaa, ei välttämättä tiedä teistä yhtään mitään. Tällaiset pääotsikot eivät auta asiaa.

Ne toki sopivat sisältöön, mutta eivät pääotsikoihin, jotka ensinnäkin tulisi SEO-optimoida.

  • Kirjoita pääviesti asiakkaalle, älä itsellesi
  • Kirjoita viesti ihmiselle, joka ei ole koskaan kuullutkaan teistä
  • Huomioi pääotsikossa avainsana
  • Lisää slogan vasta 2. asteen otsikkoon (koska kuitenkin haluat pitää sen)
Copyta pääotsikot ja pääviestit selkeästi.
Esimerkki huonosta copysta.

2. Kirjoita kirja paperille, älä verkkoon

Yhteen pötköön kirjoitettu teksti on tuskaista lukea.

Ja siksi kukaan ei lue sitä.

Hyödynnä näitä vinkkejä sisällön muotoilussa:

Kirjoita copy selkeäksi. Käytä kappalejakoja, väliotsikoita, bullet-listauksia ja boldauksia.

3. Älä lipsu päänavigaatiossa

Esimerkki huonosta navigaatiosta.

Palvelut — Mitkä palvelut?

Työt — Mitkä työt?

Oppaat — Mitkä oppaat??

Päänavigaatiolla on kaksi tehtävää:

  • Se on sivuston voimakkain SEO-elementti: varmista, että olet käyttänyt avainsanoja
  • Se luo brändimielikuvan: mitä yrityksesi on, ja mitä se ei ainakaan ole
Esimerkki hyvästä navigaatiosta.

Palvelut → SEO-palvelut, Sisällöntuotannon palvelut, Ompelupalvelut

Työt → Tuulilasin korjaus, Auton huolto, Maalipinnan korjaus

Oppaat → Huonon ihon hoito-opas, Pihapuutarhurin opas, SEO-opas

4. Hei! — ja hyvästi (poista somet navigaatiosta)

Olet vaivalla tai rahalla saanut asiakkaan sivustollesi.

Älä ohjaa häntä heti pois.

Lisää some-ikonit footeriin, jonne ne kuuluvat.

5. Älä kuormita sivustoa PDF-tiedostoilla

  • PDF-tiedostot kuormittavat sivuston latausaikaa
  • Ne eivät ole näkörajoitteisille saavutettavia
  • Niitä ei voi SEO-optimoida

Jos välttämättä haluat pitää PDF-arsenaaliin, varmista, että olet pakannut ne minimiin.

Ja muista, että myös PDF-tiedostojen meta-kuvaukset olisi hyvä pitää selkeinä.

Tarkistat omalle sivustolle lisätyt PDF-tiedostot tällä komennolla (kirjoita Googlen hakukenttään):

→ site:domain.fi filetype:PDF

Vinkit vihreämpien verkkosivujen SEO-huoltamiseen.

Optimoinnin iloa!

Tule mukaan koulutuksiin