Artikkelit » Verkkosivut

Voiko yhden sivun sivusto kilpailla hakutuloksista?

One pager on sisältösivu, joka on haluttu rakentaa “verkkosivuston” tapaiseksi.

Konsepti on melko yksinkertainen: verkkosivusto sisältää vain yhden sivun. Sivu on pitkä, ja se on yleensä suunniteltu esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun myyntiä varten.

Hyvänä esimerkkinä toimii Wittmoren hotelli.

Kun klikkaat sivuston auki, ja kun napsautat vasemmassa ylänurkassa olevaa hampurilaismenua (kaksi viivaa allekkain), näet, että klikkaamalla mitä tahansa navigaation linkkiä URL rakentuu #-merkin varaan:

  • wittmorehotel.com/#habitaciones
  • wittmorehotel.com/#gastronomia
  • wittmorehotel.com/#art
  • jne.

Sivu on näyttävä, mutta onko se SEO-ystävällinen?

Kun huutomerkillä oli väliä

Google on aiemmin tukenut niin kutsuttuja “hash-bang” (#!) URL-osoitteita AJAX-sisältöä varten, mutta tuki on vähentynyt ajan myötä. Hash-bang URL-osoitteita käytettiin erityisesti silloin, kun JavaScript-pohjainen sisältö haluttiin indeksoitavaksi.

Nykyään Google pystyy indeksoimaan JavaScript-pohjaisia sivustoja ilman “erityisjärjestelyä”.

Aiemmin tilanne oli kuitenkin tämä:

domain.fi/sivu#kohta1 → noindex
domain.fi/sivu#!kohta1→ indeksoitavissa

Hash bang toimi aiemmin One pager SEO:ssa.

"30 sisällön sivustolla ei voi olla kovin korkea auktoriteetti"

Kuten Google Advocate John Mueller on todennut, sisältöjen määrällä voi olla vaikutusta sivuston auktoriteettiin.

“It’s really hard to call a site authoritative after 30 articles, and especially if you’ve stopped publishing for a while, I can see how Google might be a bit more conservative with regards to indexing more.” — John Mueller

Mutta.

Jos nämä 30 artikkelia ovat pitkiä eli aiheeseen kattavasti syventyviä ja oikeasti laadukkaita, tilanne voi olla toinen.

On kuitenkin ihan eri asia puhua yhden sivun ihmeestä kuin vaikkapa “vain” kolmenkymmenen sisällön julkaisseesta sivustosta.

Kuten SEO-maailmassa aina sanotaan: “It depends.”

Halutessasi voit lukea tästä depatista lisää Search Engine Journalin artikkelista Google: “Hard To Call A Site Authoritative After 30 Articles”

One-pager vuonna 2024

Tämänkin vuoden maaliskuussa Search Engine Land on julkaissut artikkelin SEO planning: Your one-page SEO plan.

Suosi silti kokonaista verkkosivustoa.

  • Sen optimointi on tehokkaampaa.
  • Sen mahdollisuudet päästä Googlen parhaille sijoituksille ovat todennäköisemmät.
  • Se sopii paremmin laajemmille sisällöille,
  • joita haluat ehdottomasti tarjota omille asiakkaillesi ja lukijoillesi.

Optimoinnin iloa!

Voit halutessasi aloittaa tästä artikkelista.

Varmista myös, että sivustosi ovat mahdollisimman vihreät eli päästöttömät. Artikkelista löydät linkin laskuriin, jolla voit testata oman sivustosi ympäristökuormituksen.