Artikkelit » Google

Googlen uusimman päivityksen tarkoituksena on estää sivuston maineen väärinkäyttö

Toukokuun 5. päivänä tapahtui jotain, mitä monet SEO:t olivat odottaneet jo pitkään: Google julkaisi uudet toimintamallit spämmisisältöjen torjumiseksi sekä hakutulosten laadun parantamiseksi.

Päivitys sai nimen Site Reputation Abuse. ↗️

Jos mikään näistä osuu tai kuulostaa tutulta, luethan artikkelin loppuun:

  • sivustolle generoidaan sisältöjä AI:n avulla
  • sivustolle on haluttu julkaista rahallista korvausta vastaan linkkejä esimerkiksi lainoja tarjoaville sivustoille tai casino-sivustoille
  • sivuston omistajalle tarjottu ostettavaksi vanhentunutta ja näkyvyyttä kerryttänyttä domainia.

Google: Site reputation abuse -ilmoitus.

Parasiitti SEO:n ja uuden päivityksen esimerkit

Google antaa roskapostikäytäntöjä koskevassa dokumentaatiossaan useita esimerkkejä sivuston maineen väärinkäytöstä.

Site Reputation Abuse -esimerkit.

Merkittävimpiä esimerkkejä sivuston maineen väärinkäytöstä ovat:

  • Kolmansien osapuolten ylläpitämät kuponkisivut, jotka eivät liity isäntäsivuston keskeiseen teemaan.
  • Sponsoroitu sisältö, jossa mainostetaan tuotteita tai palveluja, jotka eivät vastaa isäntäsivuston toimialaa.
  • Uhkapelejä ja vedonlyöntiä käsittelevä sisältö, jossa mainostetaan ko. palveluja, jotka eivät vastaa isäntäsivuston toimialaa.
  • Heikkolaatuinen (thin content) affiliate-sisältö, jonka tarkoitus on ainoastaan liikenteen lisääminen ja provision kasvattaminen.
  • Vieraskirjoitukset, jotka sisältävät epäolennaisia tai spämmiksi luettavia linkkejä toisiinsa liittymättömille verkkosivustoille.

Forbesin esimerkki

Ennen Site Reputation Abusen julkaisua Forbesin verkkosivustolta löytyi kuponkiosio, jota hallinnoi ulkopuolinen palveluntarjoaja.

Kun Google tiedotti tulevasta muutoksesta, Forbes tunnisti isännöimäänsä sisältöön liittyvät riskit ja poisti kuponkiosion ennakoivasti, ennen kuin Google aloitti manuaaliset toimenpiteet.

❌ Sisällön skaalattu väärinkäyttö (Scaled content abuse)

Tiukentuneet käytännöt keskittyvät entistä hanakammin ns. “skaalautuvaan” sisältöön, jota on tuotettu hakusijoitusten manipuloimiseksi.

Huomioitavaa on, ettei sanktiota saa vain koneen tuottamasta ja automatisoimasta sisällöstä vaan myös koneen ja ihmisen yhteistyössä tuottamasta, kirjoittamasta ja julkaisemasta sisällöstä – siis sellaisesta kontentista, joka ei tarjoa todellista arvoa Googlen käyttäjille

❌ Sivuston maineen väärinkäyttö (Site reputation abuse)

Esimerkkinä korkean auktoriteetin ansainnut koulutussivusto, joka julkaisee lainoista, casinoista tai muista epäilyttävistä YLYM-sisällöistä (Your Life Your Money) kertovia sisältöjä; nämä sisällöt eivät mitenkään liity koulutukseen; julkaisujen tarkoituksena on ainoastaan tukea kolmannen osapuolen heikkolaatuista sisältöä, josta yleensä on maksettu tai hyödytty, jotta ko. sisältö on julkaistu.

No brainer. Näinhän tämän pitäisikin olla. Mutta nyt siihen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.

❌ Vanhentuneen verkkotunnuksen väärinkäyttö (Expired domain abuse)

Toiset ostavat vanhentuneita verkkotunnuksia ja hyödyntävät niitä omien heikkolaatuisten sisältöjen hakutulosten parantamiseen. Tämä johtaa Google-käyttäjät harhaan, kun he luulevat, että uusi sisältö on osa vanhaa sivustoa, mikä ei enää pidä paikkaansa.

Tätä tapaa ja näin julkaistua sisältöä pidetään jatkossa roskasisältönä.

Tule mukaan koulutuksiin